استاندار آذربایجان غربی گفت: دولت در راستای حمایت از تولید، حامی کشاورزان خواهد بود، موضوع حمایت از کشاورزان اشنویه نیز در کنار بهبود شرایط کلی شهرستان در دست اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو»، محمدصادق معتمدیان با خبرنگار گروه اجتماعی هه‌وال شنو اظهار کرد: دولت وظیفه خود می‌داند در راستای حمایت از تولید، حامی کشاورزان و باغداران باشد، دو سال پیش کشاورزان و باغداران منطقه سیب‌هایشان ۵۰۰ تومان به فروش می‌رفت و با نهایت فشار دولت و جهاد کشاورزی و تعاون روستایی این قیمت به یک هزار و ۴۰۰ تومان افزایش‌یافته بود، این موضوع باتوجه‌به مشکلات کشاورزان با قطع‌کردن راه واسطه‌ها و ایجاد مراکز متمرکز خرید سیب حل شد و به یک رضایت‌مندی عمومی در بحث سیب به‌عنوان نماد کشاورزی استان دست یافتیم.

وی افزود: سال گذشته از طریق مناطق و بنادر مهم کشور مانند بندر انزلی و بندر چابهار برای ارسال محموله‌های سیب به هند و پاکستان و کشورهای دیگر و بهبود وضعیت صادرات سیب تلاش‌هایی انجام شد و الان زیر ساخت‌ها در حال کار هستند. در صادرات به کشورهای هم‌جوار نیز صادرات به بخش اقلیم کردستان راحت‌تر است؛ ولی برای ارسال سیب به دولت مرکزی عراق به‌خاطر قوانین قدیمی با مشکل روبرو هستیم که در این مورد با مقامات عراقی نشستی داشتیم.

استاندار آذربایجان غربی دررابطه‌با وضعیت شهرستان اشنویه در بحث گازرسانی، اظهار کرد: ۶۲ روستا از ۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار اشنویه گاز دارند و هشت روستا در این شهرستان باقیمانده تا گازرسانی در این شهرستان کامل شود که این هشت روستا هم در حال انجام پروژه‌های گازرسانی هستند.

وی با اشاره به این که ۶۷ روستای اشنویه دارای پوشش اینترنت است، افزود: زیرساخت‌های اینترنت در اشنویه فراهم شده و ضریب برخورداری مردم در این شهرستان از اینترنت ۹۷ درصد است درحالی‌که این شاخص در استان ۸۸ درصد و این نشان از ۹ درصد بالاتر بودن شهرستان اشنویه در برخورداری از اینترنت در مقایسه با آمار کل استان است و فقط سه روستا باقی‌مانده تا اشنویه به آمار صددرصدی بهره‌مندی مردم از اینترنت برسند.

معتمدیان با اشاره به آسفالت و پی‌ریزی راه‌های روستانی اشنویه، بیان کرد: شاخص برخورداری مردم اشنویه از راه‌های روستایی ۹۸/۵ درصد است که ابلاغ شده با انجام پروژه‌های در دست اقدام به اولین شهرستان استان با برخورداری کامل از آسفالت در مسیرهای روستایی تبدیل شود.

وی با اشاره به مبحث مدارس نه‌تنها اشنویه که بلکه وضعیت استان نسبت به شاخص کشوری مطلوب نیست، اظهار کرد: در عرض همین دو سال ۲۴ کلاس درس در اشنویه ساخته و به بهره‌برداری رسیده است و ۶ مدرسه ۳۷ کلاس نیز در شهرستان اشنویه در حال احداث است.

وی افزود: سرانه کشور به‌ازای هر دانش‌آموز ۵ متر و ۲۲ سانتی‌متر است، در استان آذربایجان غربی این میزان ۴ متر و ۲۲ سانتی‌متر است و در شهرستان اشنویه ۳ متر و ۹۰ سانتی‌متر است که برای این عقب‌افتادگی پیگیری‌ها انجام شده و با افتتاح ۳۷ کلاس درس در حال احداث میانگین شاخص سرانه دانش‌آموزی اشنویه از میانگین استانی عبور خواهد کرد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت خوب اشنویه در بحث سرانه درمان، اظهار کرد: با تکمیل بیمارستان ۸۱ تختخوابی سرانه درمان اشنویه به ۲/۵ می‌رسد، درحالی‌که این عدد برای استان ۱/۶ است و به‌ازای هر هزار نفر ۱/۶ تخت بیمارستانی در استان داریم. با بهره‌مندی مردم از بیمارستان تازه‌تأسیس، سرانه درمان مردم اشنویه از میانگین استان نیز بالاتر خواهد بود و تقریباً به میانگین کشوری خواهد رسید.

وی با اشاره به رفع دغدغه‌مندی روستاییان، تصریح کرد: روستاهای اشنویه الان از مخابرات، گاز، برق، راه برخوردار هستند و دغدغه فعلی آنها بهبود وضعیت راه‌ها، ایجاد پیاده‌روها و پارک است که در این زمینه هم کارهای خوبی در سطح شهرستان انجام‌گرفته و از بنیاد مسکن انتظار داریم در زمینه طرح‌های هادی کمک بیشتری کند.

وی دررابطه‌با مقاوم‌سازی منازل اظهار کرد: استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های است که در معرض تهدید بلایای طبیعی است که نمونه آن کوهنوردان عزیزی بودن که در بهمن ارتفاعات اشنویه فوت شدند، نمونه دیگر زلزله خوی که در آن ۳۰ هزار خانه نابود شد. از همین حیث مقاوم‌سازی منازل باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: وضعیت شهرستان اشنویه در بحث مقاوم‌سازی در برابر بلایای طبیعی مطلوب نیست و برای دولت هیچ‌چیزی مهم‌تر از جان مردم نیست. در اشنویه از ۶ هزار و ۹۲۱ واحد یک هزار و ۹۳۰ واحد مقاوم‌سازی شده است که از این تعداد ۱۷۶ عدد در همین دولت بوده است. در این زمینه اهدا وام بدون سود تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان به روستاییان در دستور کار دولت است.

انتهای خبر/