رئیس اداره جهاد کشاورزی اشنویه گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده، مقدار ریزش بار در درختان گیلاس باغ‌های اشنویه، بیش از حد معمول است.

محمدامین بایزیدی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی «هه‌وال شنو» اظهار کرد: براساس گزارشات رسیده از باغداران شهرستان اشنویه، مقدار ریزش بار در درختان سیب قرمز و میوه‌های هسته‌دار همچون گیلاس تک دانه، در سطح باغ‌های این شهر، بیش از حد معمول است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی اشنویه بیان کرد: کارشناسان اداره جهاد کشاورزی، پس از دریافت گزارشاتی مبنی بر ریزش غیرعادی بار درختان، به باغ‌های موردنظر اعزام شده؛ و اقدام به بازرسی و آزمایش نمودند. متأسفانه نتایج مشاهدات کارشناسان نیز ریزش بیش از حد معمول بار در درختان، به‌ویژه درختان سیب را تأیید کرد.

وی افزود: در راستای پیگیری بیشتر و اتخاذ تصمیم مناسب، نامه‌ای به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ارسال شده تا مرکز تحقیقات مستقیماً به این جریان ورود کند؛ لذا اظهارنظر کارشناسی درباره عوامل ریزش بار و میزان خسارت وارد شده، پس از پاسخ مرکز تحقیقات صورت خواهد گرفت.

بایزیدی عوامل دخیل در ریزش بار درختان را به دودسته تقسیم کرد، و بیان داشت: عواملی که باعث ریزش بار در درختان گیلاس می‌شوند گاهی اوقات طبیعی و ناشی از الگوریتم باردهی متفاوت در درختان گیلاس هستند. اما گاهی اوقات نیز علل ریزش بار، غیرطبیعی و ناشی از عواملی همچون بیماری‌های قارچی و باکتریایی، انواع آفت‌ها، کمبود تغذیه، آبیاری غیراصولی، شرایط نامساعد و اخلال در گرده‌افشانی است.

وی با تأکید بر لزوم بررسی‌های بیشتر در این زمینه، افزود: علل ریزش بار در درختان گیلاس و سیب شهرستان، باید به‌صورت کارشناسی از سوی کارشناسان مربوطه، طبق داده‌ها و آمار اداره هواشناسی بررسی، و نتیجه‌گیری لازم صورت بگیرد.

بایزیدی در پایان ضمن اشاره به کشاورز محور بودن شهرستان اشنویه، اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه امرارمعاش بسیاری از شهروندان از طریق کشاورزی صورت می‌گیرد؛ ما پیگیر میزان خسارت وارد شده به کشاورزان عزیز هستم و درصورتی‌که خسارت وارد شده، بیش از حد معمول باشد؛ از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و همچنین خود اداره جهاد کشاورزی، پیگیر موضوع و جبران خسارت وارده، خواهیم بود.

 

انتهای خبر/