رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه گفت: شهرستان اشنویه باتوجه‌به کتیبه‌ها و آثار شاخص باستانی که دارد؛ به بهشت باستان‌شناسی معروف است.

روناک تاسا در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی «هه‌وال شنو»، اظهار کرد: شهرستان اشنویه باتوجه‌به آثار شاخص باستانی اعم از کتیبه‌ها و  محوطه‌‌های تاریخی ثبت شده، به بهشت باستان‌شناسی معروف است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه، بیان کرد: شهرستان اشنویه از لحاظ آثار باستانی شهرستانی غنی محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که از ۱۰ کتیبه استان آذربایجان غربی، ۵ کتیبه مربوط به شهرستان اشنویه بوده؛ در این منطقه کشف شده است.

وی افزود: کتیبه کیله‌شین، کتبیه عین‌الروم و کتیبه قلاتگاه از جمله آثار باستانی شاخصی است که از محوطه‌های تاریخی شهرستان اشنویه کشف شده و هم اکنون در موزه‌‌های مطرح کشور از جمله موزه ملی ایران و موزه شهرستان ارومیه برای بازدید عموم، به نمایش گذاشته شده است.

تاسا با اشاره به تاریخ غنی موجود در منطقه، عنوان کرد: اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اشنویه، تاکنون ۱۱۰ محوطه تاریخی را در سطح شهرستان شناسایی و به ثبت ملی رسانده است.

وی گفت: روند کاوش محوطه‌های تاریخی و ثبت آن‌ها ادامه دارد و هر ساله محوطه‌های جدید شناسایی شده پس از تشکیل پرونده ثبتی، جهت سیر مراحل به ادارات استان و تهران ارسال می‌شوند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه اظهار کرد: قلعه تاریخی سنگان اشنویه که متعلق به ایل زرزا است، با قدمتی بالغ بر ۱۵۰ سال، تنها قلعه تاریخی ایران است که در حال حاضر و پس از گذشت سالیان دراز حالت مسکونی دارد و سران ایل زرزا به‌عنوان محل زندگی از آن استفاده می‌کنند.

تاسا در تشریح آثار باستانی ثبت شده در سال ۱۴۰۲، بیان داشت: سال گذشته با پیگیری و کاوش‌های اداراه میراث فرهنگی، محوطه تاریخی کانی سپی در روستای دوآب اشنویه که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است؛ در بین آثار ملی شهرستان، ثبت شد.

وی در پایان با تأکید بر وجود چندین آثار باستانی حائز شرایط برای ثبت در بین آثار ملی، گفت: آثاری که از هر شهرستان ثبت می‌شود تابع سهمیه استانی، و آثار پیشنهادی سایر شهرستان‌هاست؛ بنابراین با وجود چندین آثار باستانی در سطح شهرستان اشنویه که حائز شرایط ثبت ملی هستند؛ این امر به دلیل سهمیه کم استان تاکنون صورت نگرفته است. در تلاشیم تا با استفاده از سهمیه سال‌های آتی، نسبت به ثبت ملی این آثار باستانی ارزشمند، اقدام نماییم.

 

انتهای خبر/