کارشناس بیماری‌های واگیر در آذربایجان‌غربی گفت: با نزدیک شدن به مراسم اربعین، زائران باید به پیشگیری از تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو»، سارا محمدی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین و افزایش حضور زائران در مناطق مختلف عراق و پیاده‌روی اربعین حسینی مردم باید مسائل بهداشتی را رعایت کرده و مراقب پشه‌های آئدس باشند.

وی تصریح کرد: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آئدس منتقل می‌شود و از طریق روابط انسانی به هیچ عنوان قابل انتقال نیست، مگر در موارد بسیار نادر که انتقال خون انجام گیرد. بنابراین، پیشگیری از نیش پشه‌ها مهم‌ترین اقدام برای محافظت از سلامت است.

کارشناس بیماری‌های واگیر در آذربایجان‌غربی همچنین بر ضرورت استفاده از لباس‌های آستین بلند و جوراب تأکید کرد و افزود: زائران باید از لباس‌هایی استفاده کنند که حداکثر پوشش را برای بدن فراهم کند تا سطح کمتری از بدن در معرض گزش پشه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین، استفاده از اسپری‌ها و پمادهای دافع حشرات، به‌ویژه در ساعات اوج فعالیت پشه‌ها، یعنی اوایل صبح و نزدیک غروب، توصیه می‌شود.

محمدی ادامه داد: برای کاهش خطر گزش پشه آئدس، پیشنهاد می‌شود زائران تا حد ممکن در ساعات شب تردد کنند، این کار علاوه بر کاهش خطر گرمازدگی، به کاهش احتمال گزش پشه‌ها که بیشتر در ساعات ابتدایی صبح و نزدیک به غروب فعال هستند، کمک خواهد کرد.

کارشناس بیماری‌های واگیر در آذربایجان‌غربی همچنین افزود: زائران باید از خوابیدن در فضای باز و مناطقی که امکان وجود پشه‌ها بیشتر است، خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک به تب دنگی مانند تب بالا، دردهای عضلانی و مفصلی، و لکه‌های قرمز بر روی پوست، فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

محمدی در پایان تأکید کرد: اقدامات پیشگیرانه و آگاهی از خطرات بیماری‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت زائران در این ایام دارد، همکاری با برنامه‌های بهداشتی و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند از شیوع بیماری‌ها جلوگیری کرده و سفر اربعین را به تجربه‌ای امن و سالم تبدیل کند.

انتهای خبر/