مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: عشایر مستقر در نقاط صفر مرزی، نقش مؤثری را در تأمین امنیت مرزها، ایفا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو»، علی ناجی در دیدار مسئولین با عشایر مستقر در ییلاقات مرزی شهرستان اشنویه، اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه اکثر مناطق نوار مرزی در منطقه اشنویه زیست‌بوم عشایری ماست؛ می‌توان گفت عشایر این مناطق به‌عنوان پدافند غیرعامل در کنار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، نقش مؤثری را در تأمین امنیت مرزها ایفا می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با تأکید بر ضرورت پیگیری مطالبات عشایر از سوی مسئولین، بیان داشت: عشایر زحمت‌کش با تولید انواع محصولات لبنی و غیر لبنی نقش بسیار ارزشمندی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند؛ لذا ضروری است تمام مشکلات و مطالبات این قشر، از سوی مسئولین مربوطه پیگیری شود.

وی افزود: مسئولین و مدیران مربوطه موظف‌اند با حضور در مناطق ییلاقی از نزدیک به بررسی مشکلات این مناطق پرداخته و پس از لمس سختی‌ها و مشکلات موجود، بااحساس مسئولیت تمام، برای رفع مشکلات اقدام نمایند.

ناجی به تشریح اقداماتی که تا کنون در راستای تسهیل زندگی در مناطق عشایری صورت‌گرفته است پرداخت، و گفت: سال گذشته اقدامات مثبتی در جهت تسهیل زندگی عشایر در ییلاقات و قشلاقات عشایری صورت گرفت که بازسازی، مرمت، و احداث راه‌های عشایری در مناطقی از شهرهای ارومیه، اشنویه و مرگور از جمله این اقدامات بود.

وی افزود: امسال نیز در تلاشیم تا پس از بررسی‌های اساسی، تمام مشکلات موجود در مناطق عشایری را با استفاده از اقدامات اصولی و کارشناسی شده حل نماییم و این تنها کاری است که می‌توان در برابر زحمات شبانه‌روزی این قشر زحمت‌کش انجام داد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در ادامه به توضیح مشکلات موجود در مناطق عشایری پرداخت و گفت: یکی از مشکلات موجود در این مناطق دشواری تأمین آب بود که تا حدود زیادی حل شده و اگر مشکلی از بابت تأمین آب، مرمت و بازسازی چشمه، لوله‌گذاری و غیره وجود داشته باشد؛ در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون فوت وقت توسط مسئولین امر، برطرف خواهد شد.

ناجی دررابطه‌با تأمین آبشخور دامی، بیان داشت: سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ آبشخور در بین عشایر توزیع شد. امسال نیز تعدادی آبشخور‌ سفارش داده شده و به محض رسیدن در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت لذا از بابت تامین انواع آبشخور ثابت، گالوانیزه و سیار نیز مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی موجود در مناطق ییلاقی، گفت: برای رفع مشکل حمام و سرویس بهداشتی که یکی دیگر از نیازهای اساسی عشایر است؛ سرویس‌های بهداشتی سیاری باکیفیت مناسب طراحی و در مناطقی از ییلاقات نصب شده است.

ناجی در خصوص ارائه پنل‌های خورشیدی به عشایر، اظهار داشت: سال گذشته پنل‌های خورشیدی جهت تأمین روشنایی چادر عشایر، شارژ موبایل و شارژ چراغ‌قوه در اختیار مناطقی از ییلاقات قرار گرفته؛ اما متأسفانه بخشی از این پنل‌ها به دلیل کیفیت نامطلوب، ازکارافتاده است.

وی افزود: در تلاشیم تا از طریق عقد قرارداد با شرکت‌های معتبری که استانداردهای تولید پنل خورشیدی را رعایت می‌کنند؛ نوع باکیفیت این محصول را تهیه و برای استفاده در اختیار عشایر عزیز قرار دهیم.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان غربی در پایان با تأکید بر لزوم رفع تمام مشکلات مناطق ییلاقی، گفت: ما موظفیم تا اجازه ندهیم در مناطق عشایری هیچ مشکلی در زمینه تأمین آب، راه و یا آبشخور  وجود داشته باشد؛ اما اگر مشکلی از دید ما پنهان ماند؛ عشایر عزیز می‌توانند از طریق ادارات ما در اشنویه و ارومیه مسئله را پیگیری نمایند.

انتهای خبر/