میدان میوه و تره‌بار جدید اشنویه با سرمایه‌ای بالغ بر 108 میلیارد تومانی توسط سرمایه‌گذار غیربومی، بزرگ‌ترین پروژه جنوب استان است که در مراحل اولیه احداث است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ‌ «هه‌وال شنو»، میدان میوه و تره‌بار فعلی شهرستان اشنویه در ورودی شهر قرار دارد و تعداد زیاد خودروهای باری که برای ورود به میدان میوه و تره‌بار صف می‌بندند باعث ازدحام و ایجاد ترافیک در ورودی شهر می‌شود. از طرف دیگر، گنجایش پایین میدان میوه و تره‌بار فعلی شهرستان اشنویه، باعث مشقت کشاورزان و بارفروشان می‌شود.

در راستای افزایش کیفیت خدمات اجتماعی در سطح شهرستان، شهرداری اشنویه اقدام به ایجاد میدان میوه و تره‌بار جدید کرده است. احداث این پروژه در زمینی با مساحت بالغ بر ۵۱ هزار مترمربع واقع در سه‌راهی نلیوان و روستای علی‌آباد، علاوه بر راحتی کار بارفروشان و کشاورزان، باعث کاهش ترافیک شهری روان‌تر شدن تردد از طریق با کاهش حضور وانت‌بارها در ورودی شهر خواهد شد.

شهرستان اشنویه از پتانسیل بالایی در زمینه کشاورزی برخوردار است و درآمد اصلی مردم آن از این طریق تأمین می‌شود؛ لذا میدان میوه و تره‌بار فعلی شهرستان که به‌صورت سنتی اداره می‌شود به علت مواردی مانند کندی بارگیری، سختی خریدوفروش محصولات، کوچک و محدود بودن فضای میدان، کشش و توان پاسخگویی به نیاز‌های این بخش را ندارد.

باتوجه‌به مشکلات متعدد میدان میوه و تره‌بار کنونی، شهرداری اشنویه اقدام به احداث میدان میوه و تره‌بار جدیدی در شهرستان کرده است؛ در این راستا از طریق بارگذاری تبلیغات گسترده و فراخوان‌های متعدد در سایت و کانال رسمی شهرداری اشنویه، در پی جذب سرمایه‌گذار مناسبی بوده است.

طبق پیگیری‌های خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو»، شهردار اشنویه در رابطه با پیدا کردن سرمایه‌گذار پروژه عنوان کرد: یافتن سرمایه‌گذاری مناسب، برای پروژه عظیمی مانند میدان میوه و تره‌بار اشنویه، کار دشواری بود و در این مسیر با سرمایه‌گذاران مختلفی از شهرستان‌های تبریز و ارومیه نیز صحبت کردیم؛ اما به دلیل تفاوت نظرهایی که وجود داشت به توافق نهایی نرسیدیم. سرانجام پس از گذشت مدت‌ها سرمایه‌گذاری از شهرستان مهاباد حاضر به انجام این پروژه شد و بر اساس توافقات صورت‌گرفته از طرف سرمایه‌گذار این پروژه، ۱۰۸ میلیارد تومان برای فاز یک آن سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این پروژه در سه‌فاز مختلف به بهره‌برداری خواهد رسید؛ فاز اول آن با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۸۸ میلیارد تومان احداث خواهد شد؛ در سال‌های آتی پس از تکمیل پروژه میدان میوه و تره‌بار جدید اشنویه و گشایش مرز کیله‌شین، شهرستان اشنویه به یکی از قطب‌های خریدوفروش میوه در منطقه تبدیل خواهد شد.

نقشه سه بعدی پروژه میدان میوه و تره‌بار اشنویه

 

شهردار اشنویه این پروژه را بزرگ‌ترین پروژه جنوب استان با سرمایه‌گذاری خصوصی خواند

انور سعیدی شهردار اشنویه در مورد پروژه احداث میدان میوه و تره‌بار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو» اظهار داشت: میدان میوه و تره‌بار شهرستان اشنویه  یکی از مطالبات دیرینه مردم شهرستان محسوب می‌شود و از جمله پروژه‌هایی است که با احداث آن یک گام به توسعه و پیشرفت منطقه نزدیک‌تر خواهیم شد.

شهردار اشنویه بر اهمیت صنعت کشاورزی در شهرستان اشنویه تأکید و بیان کرد: کشاورزی و باغداری نقش مهمی در تأمین نیازهای اقتصادی منطقه دارد؛ لذا احداث میدان میوه و تره‌بار اشنویه، نقطه عطفی در عمران و آبادانی شهرستان محسوب می‌شود پس از احداث آن، تغییرات اقتصادی مثبت و بنیادینی در سطح شهرستان و منطقه موردنظر، ایجاد خواهد شد.

وی در تشریح مراحل و نحوه جذب سرمایه‌گذار برای این پروژه، گفت: روند جذب سرمایه‌گذار برای احداث پروژه میدان میوه و تره‌بار روند دشواری بود و جذب سرمایه‌گذار مدنظرِ شهرداری، پس از چندین فراخوان و مراحل گزینشی متعدد، صورت‌گرفته است.

سعیدی افزود: سیاست کاری شهرداری اشنویه رعایت نهایت شفافیت در روند این پروژه بود؛ در این راستا قرارداد مربوط به پروژه نیز، قبل از تعیین سرمایه‌گذار، به همراه اسناد مناقصه، در سایت شهرداری بارگذاری شد تا از این طریق، سرمایه‌گذار و مردم در جریان کامل روند پروژه قرار بگیرند.

شهردار اشنویه در ادامه به توضیح مشخصات پروژه پرداخت، و گفت: ۵۱ هزار و ۹۴/۲۸۸ مترمربع عرصه کل میدان میوه و تره‌بار، به چندین فاز تقسیم شده است تا در مراحل مختلف و پروژه‌های عمرانی جداگانه، تکمیل شود. ۶ هزار و ۲۵۶ مترمربع مساحت زیربنایی است که در فاز اول احداث خواهد شد. این فاز، ملزومات راه‌اندازی میدان را شامل می‌شود.

وی افزود: ۶۶ غرفه اصلی، ۴ غرفه مدیریت، ۲ ساختمان نمایندگی و مدیریت، ۸ باب بوفه و چایخانه، ۲ باسکول در ورودی و خروجی میدان، نمازخانه و سرویس بهداشتی فاز اول پروژه میدان میوه و تره‌بار را شامل می‌شود.

سعیدی ضمن تأکید بر نتایج مثبت این پروژه در چشم‌انداز توسعه شهرستان، بیان کرد: احداث پروژه میدان میوه و تره‌بار یک سال به طول خواهد انجامید که در طول این مدت، برای ۱۵۰ نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد. پس از اتمام احداث و راه‌اندازی میدان نیز، برای ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و برای چندین هزار نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم صورت خواهد گرفت.

شهردار اشنویه افزود: شهرداری اشنویه در این پروژه به‌صورت مشارکتی با سرمایه‌گذار همکاری می‌کند نه مالکیتی، یعنی مالکیت اصلی پروژه در اختیار شهرداری است و سرقفلی آن به سرمایه‌گذار اعطا خواهد شد.

سعیدی در پایان، ضمن بیان ضرورت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تحقق توسعه شهرستان، و گفت: امید است بتوانیم با استفاده از کمک و راهنمایی سرمایه‌گذار پروژه میدان میوه و تره‌بار و همچنین جذب سرمایه‌گذاران دیگر برای انجام پروژه‌های عمرانی سطح شهر،  مسیر توسعه، پیشرفت و آبادانی شهرستان را هموار نماییم.

 

پروژه میدان میوه و تره‌بار در مراحل اولیه پی‌ریزی و زیرسازی

 

رفع یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های کشاورزان و میوه کاران منطقه با احداث پروژه میدان میوه و تره‌بار

تکمیل پروژه بزرگ میدان میوه و تره‌بار اشنویه به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه با سرمایه‌گذار غیربومی در جنوب استان آذربایجان غربی، نویدبخش این موضوع است که در آینده‌ای نزدیک پس از باز شدن مرز کیله‌شین، می‌تواند این منطقه را به قطب کشاورزی و صادرات میوه و محصولات کشاورزی تبدیل کند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشاورزان صادرات، بازاریابی و فروش محصولات با قیمت مناسب است؛ این امر نیز نیازمند دو مؤلفه مهمِ بسته‌بندی مناسب و برندینگ، و آماده‌سازی بستر مناسب در میدان‌ها و مکان‌هایی با ظرفیت بالاتر برای عرضه محصولات به خریداران است؛ احداث میدان میوه و تره‌بار جدید اشنویه نیز می‌تواند بخشی از این خواسته کشاورزان را پوشش دهد.

شهرستان اشنویه از لحاظ شرایط آب‌وهوایی و خاک حاصلخیز موقعیت بکری برای کشاورزی دارد؛ مردم شهرستان اشنویه اقتصاد و دارایی خود را از این موقعیت بکر خدادادی دارند و تعداد زیادی از مردم از طریق کشاورزی ارتزاق کنند.

سیب و گیلاس اشنویه به‌عنوان برندی ممتاز در سطح استان و کشور به فروش می‌رسد و سالانه شاهد صادرات گیلاس این شهرستان به کشورهای مختلف هستیم.

علت تفاوت گیلاس ممتاز اشنویه با سایر شهرستان‌ها ماندگاری و کیفیت آن است که هنگام صادرات دچار افت کیفیت نمی‌شود و با همان کیفیت ممتاز اولیه، به کشورهای واردکننده این محصول می‌رسد.

طبق شنیده‌های خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو» در مواردی دیده شده است برخی افراد به علت کیفیت خوب سیب و گیلاس اشنویه محصولات خود را از شهرستان‌های هم‌جوار به سردخانه‌های این شهرستان انتقال می‌دهند تا با نام میوه اشنویه بتوانند به  قیمتی بهتر بفروش برسانند؛ این موضوع می‌تواند به برند کشاورزی اشنویه آسیب برساند. با فعال‌شدن میدان میوه و تره‌بار جدید اشنویه تا حدودی می‌توان جلوی این سوءاستفاده را گرفت چرا که کشاورز و بارفروش به علت سهولت در کارهای بارگیری و افزایش سرعت کارها، به‌صورت کامل و بدون دخالت واسطه‌ها به خریدوفروش محصول خود خواهد پرداخت.

علاوه بر این موضوع، با ایجاد برندینگ می‌توان از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کرد و محصول درجه یک شهرستان اشنویه را با برندهای بومی و به نام خود این شهرستان به فروش رساند؛ لازم به ذکر است که یکی از فازهای نهایی پروژه میان میوه و تره‌بار بعد از احداث غرفه‌ها و سردخانه داخلی، ایجاد واحد بسته بندی با برند اشنویه است.

میدان میوه و تره‌بار فعلی به علت کوچک بودن و مدیریت سنتی آن پاسخگوی این پتانسیل بالای کشاورزی شهرستان اشنویه نیست و این اقدام شهرداری اشنویه در راستای ارائه خدمات به شهروندان اشنویه‌ای  گامی مؤثر در راستای محرومیت‌زدایی و بهبود کیفیت خدمات بخش کشاورزی شهرستان محسوب می‌شود.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو» این پروژه شروع به کارکرده است و مراحل اولیه اجرای زیرسازی‌های پروژه در دست اقدام است و به گفته مسئولین تا تابستان سال ۱۴۰۴ فاز یک این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

انتهای خبر/