تلنبار شدن انواع زباله و پسماند غیربهداشتی در محدوده دهستان آغبلاغ اشنویه و روستاهای اطراف، وضعیت فاجعه باری را در حوزه مدیریت پسماند و بهداشت محیط‌زیست، به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ‌ «هه‌وال شنو»، دهستان آغبلاغ اشنویه باوجود ۲ هزار و ۳۹۴ خانوار، از نبود مدیریت اصولی و بهداشتی پسماند، رنج می‌برد؛ دهستان آغبلاغ در حدفاصل شهرستان ارومیه به اشنویه و در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌های رسیده، در این دهستان که دارای ۲۰  روستا و ۹ هزار و ۹۶ نفر جمعیت است؛ مدیریت پسماند به سبک قدیمی و روستایی و بدون رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گیرد که باعث بروز نارضایتی اهالی شده است.

وضعیت اسفناک پسماند و زباله در دهستان آغبلاغ

 

بحران در مدیریت پسماند دهستان آغبلاغ

کریم خضری مدیر اداره حفاظت محیط‌‌زیست شهرستان اشنویه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو» در این باره اظهار داشت: موضوع عدم مدیریت بهداشتی پسماند در دهستان آغبلاغ حدود ۲۰ بار از سوی اداره محیط زیست شهرستان اشنویه در کارگروه‌های مدیریت پسماند شهرستان مطرح شده و مصوب شده است که اقدامات لازم در راستای مدیریت اصولی و بهداشتی پسماند در این منطقه صورت گیرد.

وی نبود مدیریت اصولی را مشکل اصلی عنوان کرد، و گفت: تمام زیرساخت‌های مدیریتی پسماند اعم از ماشین‌آلات موردنیاز، محل دفن مناسب در این منطقه فراهم است و تنها مشکل اساسی، نبود مدیریت اصولی از سوی مدیری دلسوز و بااراده است.

خضری در این باره افزود: با سرکار آمدن مدیری لایق و دلسوز، می‌توان تنها از طریق اشتغال‌زایی برای ۲ یا ۳ نفر جوان بومی همین دهستان، تمام زباله‌ها را به روش اصولی جمع‌آوری و به محل دفن بهداشتی پسماند، منتقل کرد.

مدیر اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اشنویه با تأکید بر لزوم دفن پسماندها در محل‌های مناسب و تعیین شده، بیان کرد: در نزدیکی روستای آغبلاغ محل مناسبی برای دفن پسماندها وجود دارد که از سال ۱۳۸۰ براساس قوانین و اصول محیط زیستی مکان‌یابی شده و تمام مجوزهای بهداشتی و محیط زیستی را دریافت کرده است.

خضری، بخشدار مرکزی و دهیاری را مسئول مستقیم این امر عنوان کرد و گفت: دهستان آغبلاغ جزء بخش مرکزی اشنویه محسوب می‌شود؛ لذا بخشدار مرکزی نیز در برابر این مشکل به‌صورت مستقیم مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی افزود: برابر قانون مدیریت پسماند شهری، دهیاری‌ها نیز در برابر مشکلات دفن پسماند مسئول هستند؛ بنابراین ۲۰ دهیار روستاهای دهستان آغبلاغ نیز باید در برابر این مشکل پاسخگو بوده؛  برای حل آن راهکار ارائه نمایند.

کریم خضری در ادامه به اقدامات اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان در راستای حل این مشکل پرداخت و گفت: اداره محیط‌زیست شهرستان گزارش‌های لازم در خصوص مشکل تجمع پسماند در دهستان آغبلاغ را جهت استحضار فرمانداری، بخشدار مرکزی و دهیاری‌ها ارسال کرده و در چندین پیشنهاد متعدد نیز راهکارهایی اصولی برای حل این مشکل، معرفی کرده است.

وی به تشریح زنجیره مدیریت پسماند پرداخت و بیان کرد: روند مدیریت پسماند، زنجیره‌ای است ۴ مرحله‌ای که از مراحل تولید پسماند، جمع‌آوری، انتقال و مدیریت در محل تعیین شده جهت دفن پسماند، تشکیل شده است.

خضری افزود: از این ۴ مرحله، تنها یک مرحله تولید توسط مردم صورت می‌گیرد و ۳ مرحله دیگر بر عهده مسئولین مربوطه است که باید تدابیر لازم را جهت مدیریت تمام مراحل اتخاذ نمایند.

مدیر اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اشنویه با تأکید بر پوشش صددرصدی قانون اساسی در زمینه مدیریت پسماند شهری و روستایی، اظهار کرد: باتوجه‌به قانون‌های مصوب، مدیریت پسماند شهری بر عهده شهرداری‌ها، مدیریت پسماند بخش‌ها بر عهده بخشداری‌ها و مدیریت پسماند روستایی برعهده دهیاری‌ها است. قانون‌گذار محترم حتی برای مدیریت پسماند‌های بین‌راهی نیز قانون وضع کرده و مسئولیت آن را بین راهداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها تقسیم کرده است.

خضری گفت: شهرستان اشنویه در زمینه مدیریت پسماند بین‌راهی نیز آن طور که باید عمل‌نکرده و در این زمینه دچار مشکل شده‌ایم. پسماند‌هایی که در مسیر اشنویه به روستای میرآباد در کنار فضای زیبا و جذابی مثل رودخانه تلنبار شده‌ تنها بخشی از این مشکل رنج‌آور در سطح شهرستان است که رسیدگی جدی و دلسوزانه مسئولین امر را می‌طلبد.

وی در ادامه تشریح زنجیره مدیریت پسماند، با تأکید بر فراهم بودن زیرساخت‌های موردنیاز، بیان کرد: تکمیل و اجرای ۳ مرحله جمع‌آوری، انتقال و دفن بهداشتی پسماند که بر عهده مسئولین و مدیران است؛ فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نیاز را می‌طلبد که خوشبختانه بخش زیادی از این زیرساخت ها فراهم شده و برای به نتیجه رسیدن، تنها اراده مدیریتی را کم دارد.

خضری افزود: یکی از زیرساخت‌های موردنیاز در فرایند مدیریت پسماند، وجود منابع و نیروی انسانی است. مشکل پسماند دهستان آغبلاغ تنها با ۲ الی ۳ نفر نیروی انسانی برطرف خواهد شد. برای تامین منابع مالی نیروی انسانی مورد نیاز نیز می‌توان با درخواست از مسئولین امر و تعرفه‌گذاری، بخشی از منابع را با دریافت کمک هزینه ماهانه از خود مردم تامین کرد.

وضعیت زباله‌های رها شده در کنار مدارس روستا

 

مشاهدات میدانی و مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو» با اهالی روستای گند ملا عیسی درباره تعرفه جمع‌آوری زباله نیز این مطلب را تأیید می‌کند. ساکنین این منطقه چندین بار صریحاً اعلام کردند که حاضر هستند دوبرابر تعرفه مصوب را هزینه نمایند تا از شر این مشکل نجات یابند.

برخلاف آمادگی کامل مردم جهت پرداخت هزینه‌های موردنیاز مدیریت پسماند در منطقه دهستان آغبلاغ، اقدام قابل‌توجهی از سوی مسئولین امر برای حل این مشکل صورت نگرفته و مردم این دهستان در داخل زباله زندگی می‌کنند.

مدیر اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اشنویه  در ادامه تشریح زیرساخت‌های موجود در زمینه مدیریت پسماند، گفت: وجود ۳ الی ۴ خودروی حمل زباله اختصاصی در محدوده دهستان آغبلاغ از دیگر زیرساخت‌های موجود در زمینه مدیریت پسماند است که به‌خاطر نبود مدیریت اصولی، بلااستفاده مانده و یا در محدوده داخل شهر اشنویه در حال استفاده است.

خضری با تأکید مجدد بر اهمیت وجود اراده مدیریتی در این زمینه، افزود: مشکل مدیریت پسماند در دهستان آغبلاغ و روستاهای اطراف مسئله پیش پا افتاده‌ای است که به‌خاطر نبود مدیریت صحیح به معضلی بزرگ تبدیل شده و زندگی مردم زحمت‌کش روستایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی در ادامه به بیان مشکلات بهداشتی عدم مدیریت پسماند در مناطق روستایی پرداخت و گفت: حجم زیادی از زباله‌های تولیدی عصر حاضر را پلاستیک‌ها تشکیل داده‌اند که در ساخت آن‌ها از کلن استفاده شده که به‌شدت سرطان‌زا است و اگر به‌صورت بهداشتی دفع نشود، سلامت انسان‌ها را به خطر خواهد انداخت.

خضری ادامه داد: ساکنین روستاها برای کاهش حجم زباله‌های موجود استفاده از آتش را انتخاب می‌کنند و در نهایت با آتش‌زدن زباله‌ها علاوه بر تولید آلودگی محیطی، با ترشح دی اکسین باعث افزایش مواد سرطانی در طبیعت می‌شوند. با ترشح مواد خطرناکی ازاین‌قبیل که بالقوه باعث ایجاد سرطان هستند؛ سلامتی مردم به خطر می‌افتد

مدیر اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اشنویه شیرابه زباله‌های تر را تهدیدی دیگر عنوان کرد و گفت: مردم برای دفع زباله‌های تر به سراغ رودخانه‌ها می‌روند و جاری‌شدن شیرابه زباله‌ها در رودخانه، باعث پیچیدن بوی نامطبوع در اطراف رودخانه و سرایت انواع آلودگی‌ها به آب جاری می‌شود. در نهایت تمام این زباله‌ها و شیرابه‌ها از طریق طبیعتِ آلوده شده، به سفره خود مردم باز می‌گردد

کریم خضری در پایان تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه  این مسئله تهدیدی جدی برای سلامت و بهداشت مردم و محیط‌زیست منطقه است؛ رسیدگی اصولی به این مشکل از سوی مسئولین مربوطه دراسرع‌وقت مطالبه اساسی اهالی این منطقه و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان است. اگر پیگیری لازم از سوی مسئولین صورت نگیرد؛ ما به‌اجبار از طریق مراجع قضایی برای حل این مشکل اقدام خواهیم کرد.

لزوم رسیدگی هرچه سریعتر برای بهبود شرایط بهداشتی دهستان آغبلاغ

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو» در بازدید میدانی از محل تجمع پسماند‌ها در روستای گند ملا عیسی با نارضایتی مردم این منطقه مواجه شد. به گفته وی پیچیدن بوی نامطبوع در محل تجمع زباله‌ها، اطراف رودخانه و مقابل مدرسه روستا، شرایط سختی را برای زندگی اهالی این روستا فراهم کرده و از همه مهم‌تر سلامت این عزیزان را به خطر انداخته است.

مردم روستای گند ملاعیسی و تمام ۲۰ روستای دهستان آغبلاغ به طور جد خواستار رسیدگی مسئولین به این مشکل هستند و در این راستا برای پرداخت هرگونه هزینه جمع‌آوری و یا انتقال، اعلام آمادگی نموده‌اند.

 

انتهای گزارش/

ر.سجادی