رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اشنویه، گفت: امسال میزان برداشت انگور از باغات شهرستان همانند میوه‌های تابستانی در حد مطلوبی انجام شده است.

محمدامین بایزیدی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو»، اظهار کرد: در بحث میوه‌های تابستانی، ۲۴ هزار تن میوه در سطح شهرستان داشته‌ایم و به‌صورت میانگین ۷/۵ تا ۸ تن بازدهی هر هکتار در بخش میوه‌های تابستان را شاهد بوده‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اشنویه، افزود: امسال خوشبختانه در بحث میوه‌های تابستانی سرمازدگی بهاری میوه‌ها را نداشتیم و میزان برداشت محصولات تابستانی در حد بسیار مناسبی بود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات کشاورزان، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمینه میوه‌جات تابستانی پیداکردن مشتری برای کشاورزان است؛ برعکس میوه‌های پاییزی مانند سیب که ماندگاری بالایی دارند و می‌توانند در سردخانه نیز بدون افت کیفیت و خراب‌شدن باقی بمانند میوه‌های تابستانی در صورت نداشتن مشتری به علت ماندگاری پایین‌تر سریعاً خراب می‌شوند.

بایزیدی افزود: گلایه‌ای که کشاورزان امسال داشتند در مورد قیمت میوه‌های تابستانی بود؛ کشاورزان به این نکته اشاره می‌کردند که ابتدا قیمت میوه‌های تابستانی خوب و به‌صرفه بوده؛  اما بعد از مدتی میوه‌ها درخواست قیمتی آن‌چنانی نداشتند.

بایزید اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌تواند باعث کاهش قیمت میوه‌های تابستانی شهرستان باشد طبق مشاهدات عینی کارشناسان جهاد کشاورزی آورده شدن محصولات و میوه‌های تابستانی شهرهای مجاور همانند پیرانشهر، نقده و ارومیه به میدان تره‌بار شهرستان اشنویه است.

وی در ادامه گفت: زیاد بودن حجم میوه‌ها نسبت به تقاضای مشتری باعث کاهش محسوس قیمت میوه‌های تابستانی گشت که این موضوع کشاورز را با ضرر و زیان مواجه می‌کند، چون مجبور می‌شود میوه را با قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی خود بفروشد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اشنویه با اشاره به محصول انگور شهرستان عنوان کرد: حدود ۴۶ هکتار از باغات شهرستان اشنویه مربوط به انگور می‌باشد، از این میزان ۳۲ هکتار از باغات انگور شهرستان بارور هستند و ۱۴ هکتار نیز زیر دو‌ساله و غیر بارور هستند.

وی دررابطه‌با میزان برداشت انگور در سطح شهرستان اشنویه، مطرح کرد: کل برداشت انگور شهرستان ۴۴۸ تن بوده است؛ میانگین برداشت محصول انگور در شهرستان حدود ۱۲ تا ۱۴ تن بود.

بایزیدی در پایان افزود: باتوجه‌به رسیدن فصل پاییز امیدوار هستیم کشاورزان میزان برداشت مناسبی از میوه‌ها و محصولات این فصل داشته باشند و با رعایت اصول نسبت به کشت پاییزی اقدام نمایند.

 

انتهای خبر/