رئیس اداره جهاد کشاورزی اشنویه گفت: امسال حدود یک هزار تن پیاز از مزارع زراعی شهرستان اشنویه برداشت شد.

محمدامین بایزیدی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو»، اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از حدود ۱۷ هکتار از اراضی شهرستان اشنویه که زیر کشت پیاز بودند؛ یک هزار تن پیاز درجه یک و مرغوب برداشت شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی اشنویه در توضیح میزان بازدهی زمین‌های زراعی شهرستان اشنویه، بیان داشت: در هر هکتار از اراضی شهرستان، ۸ الی ۱۲ کیلوگرم بذر پیاز با استفاده از تجهیزات کشاورزی مکانیزه کشت شده و در نهایت به ازای هر هکتار ۶۰ تن پیاز برداشت شده است.

وی افزود: میانگین ۶۰ تنی برداشت محصول از هر هکتار، نشان دهنده بازدهی بالای زمین‌های زراعی اشنویه نسبت به کشت پیاز، و به صرفه بودن این محصول برای کشاورزان به لحاظ اقتصادی است.

بایزیدی با اشاره به اهمیت خدمات حمایتگرانه اداره جهاد کشاورزی، گفت: این میزان از بازدهی در تولید محصولات مرغوب، حاصل خدمات، راهنمایی‌ها و ارائه نکات فنی از سوی همکاران و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی شهرستان در راستای بهره‌وری بیشتر مزارع، بوده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی اشنویه افزود: امسال در راستای حمایت از پیازکاران شهرستان، برای دومین سال متوالی نوار تیپ رایگان، از سوی اداره جهاد کشاورزی، صرفاً جهت کشت پیاز در اختیار کشاورزان عزیز قرار گرفت.

وی صرفه‌جویی در منابع آبی کشور را ضروری دانست و بیان کرد: آبیاری محصولات کشاورزی و صیفی‌جات مانند پیاز با استفاده از نوار تیپ، تأثیر مهم و بسزایی در صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری، کنترل بیماری‌ها، کاهش علف‌های هرز و نهایتاً کاهش چشمگیر هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی خواهد داشت.

بایزیدی در پایان با اشاره به فراگیرشدن کشت پیاز در سال‌های اخیر، گفت: کشت پیاز به این شکل گسترده از چند سال اخیر در بین کشاورزان فراگیر شده و باتوجه‌به مستعد بودن زمین‌های زراعی شهرستان اشنویه برای کشت این محصول، می‌توان پیاز را یکی از مناسب‌ترین محصولات جهت کشت بهاره به‌حساب آورد.

 

انتهای خبر/