رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه گفت: به لطف آموزش‌های صورت‌گرفته از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه، روند قاچاق احشام در این شهرستان سیری نزولی داشته است

بختیار سعدون در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو» اظهار داشت: به لطف پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه و برگزاری چندین کلاس توجیهی برای دامداران و عشایر، روند قاچاق احشام در این شهرستان سیری نزولی داشته و کاهش‌یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه ضمن بیان اهمیت اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از بروز حوادث طبیعی، گفت: با همکاری بخش آموزش و ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، ۳۰ مورد کلاس آموزشی در سطح شهرستان و بیش از  ۲۰ مورد جلسه آموزشی در سطح روستاها و ییلاقات اشنویه در راستای آموزش دامداران جهت جلوگیری از حوادث مترقبه از قبیل آتش‌سوزی، برگزار شد.

وی افزود: اغلب محتوای این کلاس‌های آموزشی دررابطه‌با پلاک‌کوبی، پیشگیری از حوادث طبیعی خصوصاً آتش‌سوزی، آموزش و رصد دقیق عشایر در خصوص قاچاق احشام و موارد مشابه بود که تأثیرات سازنده و مثبتی را نیز برجای گذاشت.

سعدون با اشاره به رابطه تعاملی برقرار شده بین عشایر و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، بیان داشت: بر اساس رابطه تعاملی مثبتی که بین عشایر شهرستان و اداره منابع طبیعی شکل گرفت؛ در زمینه‌های خودمراقبتی عشایر در ییلاقات، رعایت شیوه‌نامه نگهداری دام غیرمجاز، جمع‌آوری بذر و ورود افراد متفرقه تحت عناوینی مانند چوب‌دار به سطح ییلاقات، پیشرفت رو به مثبتی را شاهد بودیم.

وی در ادامه اشاره‌ای به مسئله قاچاق چوب از سطح مراتع شهرستان اشنویه کرد و افزود: تا کنون ۸ مورد قاچاق چوب در سطح شهرستان مشاهده شده که مجرمین پس از تشکیل پرونده جهت اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. حجم درختان مکشوفه نیز حدود ۲۰ تن بوده که اکثرا از نوع بید جنگلی هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه در پایان با تأکید بر اهمیت نقش عشایر در جلوگیری از قاچاق چوب و احشام، گفت: در راستای جلوگیری از قاچاق اشجار و احشام، گشت‌های مراقبتی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند. شهروندان، دامداران و عشایر عزیز نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از تخریب، تصرف، قاچاق و یا هرگونه تخلف دیگر در سطح اراضی ملی، مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ و یا تلفن گویای ۱۳۹ به اطلاع همکاران ما در اداره منابع طبیعی، برسانند.