رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب گرده‌قیت این شهرستان با همکاری جوامع محلی بعد از ۲۵ سال آبگیری و احیا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هه‌وال شنو»، اکبر قائمی اظهار کرد: آبگیری این تالاب از مدتی قبل و با استفاده از آب رودخانه «گدار» شروع شده و هم اکنون با ورود ۲ میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از این مساحت این تالاب احیا شده است.

وی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست افزود: احیای این تالاب در این فصل که پرندگان مشغول لانه‌سازی و جوجه‌آوری هستند، از اهمیت ویژه‌ای برای میزبان از پرندگان مهاجر و بومی برخوردار است.

وی تصریح کرد: آبگیری این تالاب تا اواسط خردادماه که رودخانه «گادر» در این منطقه جریان داشته باشد، ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ میلیون مترمکعب دیگر آب وارد تالاب شود.

قائمی از همراهی و همکاری جوامع محلی پیرامون این تالاب به‌ویژه کشاورزان و باغداران در احیای این تالاب قدردانی کرد و افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از منابع آب، خاک و هوا دارند و برای حفاظت از آنها با همه عوامل همکاری لازم را داشته باشند.

تالاب گرده‌قیت و میمند یکی از تالاب‌های جنوب دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود ۶۰۰ هکتار در هفت‌کیلومتری شمال نقده از جاده ارومیه – مهاباد قرار دارد از ۲۵ سال قبل خشک شده بود، این تالاب از سوی سازمان محیط‌زیست به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین‌المللی هستند.

 

مهر

انتهای خبر/